
بالاخره انتظار به پایان رسید/ امروز سوت آغاز “فاز اصلی” خط ۲ مترو کرج به صدا درمی آید
شهریور ۱۵, ۱۴۰۴رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر کرج، با اعلام راه اندازی از فاز دوم و اصلی پروژه قطار شهری، نویدبخش فصلی نوین در حملونقل این کلانشهر شد.
به گزارش خبرنگار زمان آنلاین، علیرضا رحیمی با اعلام اینکه بالاخره پس از چندین سال انتظار امروز آیین بهره برداری از فاز دوم قطار شهری کرج که با حضور وزیر کشور برگزار می شود، در رابطه با چالشهای فنی، تعداد رامهاو ایستگاههای فعال پروژه قطار شهری کرج توضیح و از راه اندازی فاز دوم این پروژه خبر داد.
وی گفت:پروژه قطار شهری کرج را میتوان به عنوان یکی از بزرگترین و پرچالشترین طرحهای عمرانی و حملونقل در استان البرز دانست و امروزه قطار شهری نه تنها یک پروژه عمرانی، بلکه ضرورتی حیاتی برای آرامش زندگی روزمره شهروندان کرجی و توسعه پایدار شهری محسوب میشود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل پارلمان شهر کرج با بیان اینکه فاز اول این خط که حدود هفت کیلومتر طول و از چهارراه طالقانی تا سهراه رجاییشهر را پوشش میدهد پیشتر بهطور آزمایشی افتتاح شده، اظهار داشت:قطار شهری کرج به ایستگاه پایانی خود رسید و فاز اصلی این طرح به طول ۱۲ کیلومتر از ۴۵ متری گلشهر تا میدان شهید سلطانی شامل هشت ایستگاه می باشد.
وی ادامه داد: همزمان با افتتاح این خط، تنها ۵ ایستگاه آن مورد بهرهبرداری قرار میگیرد و مابقی به مرور زمان و با توجه به نیاز، تردد مسافر و خطوط تقاطعی دیگر فعال خواهند شد مسیری که با وجود چالشهای فنی و هزینههای سنگین، به مرحله نهایی رسید.
رحیمی اظهار امیدواری کرد که نگاهها بیشتر از پیش متوجه حمایت دولت و استقبال مردم قرار گیرد و در آیندهای نزدیک توسعه ادامه مسیر نیز از ۴۵ متری گلشهر به سمت حصارک که عملیات عمرانی آن شامل لاینینگ و ریلگذاری پیش بینی شده و در حال انجام است تحقق یابد و در آینده ای نزدیک در اختیار مردم فهیم شهر کرج قرار می گیرد.
وی بهره برداری از خط ۲ قطار شهری در کاهش ترافیک سنگین خیابانهای اصلی کرج همچون شهید بهشتی، طالقانی جنوبی و بلوار هفتتیر نقش اساسی دانست و بیان داشت: بهرهبرداری کامل همچنان با محدودیتهایی مانند کسری رامها، تجهیز نشدن کامل سیستم سیگنالینگ و برخی نواقص عمرانی روبهروست.
وی ادامه داد: اما تجربه سایر کلانشهرها نشان داده است که میتوان پروژه را با درصد بالای پیشرفت افتتاح و همزمان تکمیل نمود و با توجه به نوع خط ۲ که بصورت رفت و برگشتی می باشد و با خطوط دیگری تلاقی ندارد جهت افزایش ایمنی، حداقلهای سیگنالینگ لازم توسط مدیریت شهری دیده شده و در حال حاضر تنها دو رام موجود است، در حالی که برای عملکرد بهینه و بدون مشکل حداقل چهار رام نیاز است.
عضو شورای شهر کرج تصریح کرد: اما با توجه به تحریم های موجود قدری کار به کندی پیش می رود که انتظار می رود دولت طبق قانون،به شهرهایی که دارای قطار شهری هستند، رام اختصاص دهد.
رحیمی در پایان از همیاری و همکاری صمیمانه استاندار البرز ،اعضای شورا ،مدیران فعلی سازمان قطار شهری و مسئولین سابق که در ریل گذاری این پروژه مهم نقش داشتند و همچنین پیمانکار و مشاورین پروژه تقدیر و تشکر نمود و اظهار امیدواری کرد خط ۲ مترو با عبور از قلب ترافیکی کرج، نه تنها آرامش را به خیابانهای شلوغ بازمیگرداند، بلکه نفسی تازه به کالبد توسعه پایدار شهری میبخشد.
وی اضافه کرد: با وجود چالشهای فنی و نیاز به تکمیل برخی تجهیزات، این پروژه “حیاتی” اکنون در مسیر نهاییشدن قرار گرفته و چشمانتظار حمایت همگانی برای رسیدن به اوج کارایی است.
خبرهای مرتبط
- تصویب و شروع اقدام تعریض خیابان پنجم آق تپه با تصویب در کمیسیون ماده۵ — شهریور ۲۱, ۱۴۰۴
- استاندار البرز: افتتاح خط ۲ متروی کرج نماد همدلی و تلاش جهادی برای توسعه زیرساختهاست — شهریور ۱۵, ۱۴۰۴
- وزیر کشور: توسعه حملونقل ریلی ضرورتی اجتنابناپذیر برای مدیریت شهری است — شهریور ۱۵, ۱۴۰۴
- جامعه هدف برای استفاده از اماکن فرهنگی ورزشی شهرداری شهروندان هستند — شهریور ۴, ۱۴۰۴
- حل مشکلات شهری کرج با حضور میدانی در ۱۵۱ مسجد — شهریور ۱, ۱۴۰۴
- ورود کمیسیون شهرسازی به ساختمانهای نیمه کاره و رها شده در سطح شهر کرج — مرداد ۶, ۱۴۰۴
- فاز اول رینگ اسلام آباد کرج در گام نهایی قرار دارد/پیشرفت ۸۵ درصدی — تیر ۳۱, ۱۴۰۴