آموزش مجازی؛ دغدغه‌های آموزشی و زیرساختی

"زمان آنلاین"طرح آموزش مجازی را بررسی می کند:

آموزش مجازی؛ دغدغه‌های آموزشی و زیرساختی

مرداد ۱۹, ۱۴۰۴

در پی طرح ایده مدرسه مجازی از سوی رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، دیدگاه‌های مختلفی از طرف کارشناسان و نمایندگان مطرح شد .

 

به گزارش خبرنگار زمان آنلاین، در این زمینه سید ابوالحسن مصطفوی غمام، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به طرح مدرسه مجازی که از سوی رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در حال تدوین است، می‌گوید: عدالت آموزشی با دسترسی نابرابر به امکانات دیجیتال محقق نمی‌شود چرا که بسیاری از روستاها هنوز از اینترنت و حتی آنتن تلفن همراه محروم هستند. نماینده مردم همدان و رزن در مجلس دوازدهم تاکید می‌کند: این طرح در صورت عدم تأمین زیرساخت‌ها، محدود به کلان‌شهرها می‌شود و منجر به شکاف آموزشی عمیق‌تر خواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجربه آموزش مجازی در دوران کرونا، ادامه می‌دهد: اُفت شدید تحصیلی، ترک تحصیل در مناطق دورافتاده، کاهش کیفیت آموزش و گسترش مدرک‌گرایی پیامدهای این تجربه است که تکرار آن در مدارس بزرگسالان، بحران عمیق‌تری را به دنبال خواهد داشت. وی با انتقاد از روند تدوین و اعلام این طرح، خواستار شفاف‌سازی نهاد تدوین‌کننده، مطالعات میدانی انجام شده و طی شدن مسیر قانونی از طریق نهادهای مسئول مانند شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی شده و یادآور می‌شود: نمایندگان مخالف توسعه آموزش حتی از طریق هوش مصنوعی نیستند، از طرفی عدم توجه به پیوست‌های فرهنگی، تربیتی و امنیتی در طرح پیشنهادی پذیرفتنی نیست و آموزش و پرورش نباید با آزمون و خطا مدیریت شود. در پایان مصطفوی با اشاره به مشکلات معیشتی بسیاری از بزرگسالان و عدم دسترسی موثرشان به آموزش حضوری، خاطرنشان می‌کند: انتظار تحصیل از طریق اینترنت ناکارآمد و سامانه‌های آنلاین غیرمنطقی است و کمیسیون آموزش باید به این موضوع ورود جدی داشته باشد، آموزش مجازی تنها در صورتی باید توسعه یابد که با در نظر گرفتن عدالت آموزشی، مشارکت ذی‌نفعان، زیرساخت فنی کافی و نظارت قانونی صورت گیرد، در غیر این صورت، طرحی نمایشی خواهد بود که مسائل جدیدی را بر نظام آموزشی تحمیل خواهد کرد.

در نهایت به نظر می‌رسد؛ ورود جدی کمیسیون آموزش به طرح آموزش مجازی ضروری است و باید اجرای آن با رویکردی عادلانه و مشارکت ذی‌نفعان، زیرساخت فنی کافی و نظارت قانونی در دستور کار مجلس قرار دارد، در غیر این صورت، این طرح صرفاً جدی نخواهد بود و به جای حل مشکلات، چالش‌های جدیدی را برای نظام آموزشی کشور ایجاد خواهد کرد.

 

نظرات کاربران

Copyright © 2019–2025 ZamanDaily.ir

روزنامه امروز