چالش نابرابری دسترسی و ضعف زیرساختهای آموزشی
14 بهمن 1404عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات تاکید می کند که؛با وجود تعطیلات مکرر مدارس، آموزش غیرحضوری به راهکاری ناگزیر مبدل شده، اما ضعف زیرساختهای ارتباطی و نابرابری در دسترسی به اینترنت و ابزار هوشمند، عدالت آموزشی را با چالش جدی مواجه کرده است.
به گزارش محبوبه بیدکی خبرنگار سرویس اجتماعی زمان، با تکرار بحرانهای طبیعی و غیرطبیعی در نقاط مختلف کشور، از سرما و بارشهای سنگین گرفته تا سیل و شرایط امنیتی، مسئله تداوم آموزش به یکی از دغدغههای جدی نظام آموزشی تبدیل شده است، تعطیلی کلاسهای حضوری اگرچه با هدف حفظ سلامت دانشآموزان انجام میشود، اما آموزش غیرحضوری نیز بدون فراهم بودن زیرساختهای لازم، میتواند به تشدید نابرابری آموزشی منجر شود؛ موضوعی که مورد توجه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس قرار گرفته است.
آموزش غیرحضوری؛ راهحلی ناگزیر
در این میان موسویزاده، نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تجربه سالهای اخیر در مواجهه با بحرانها، تأکید می کند؛در شرایطی مانند جنگ، بلایای طبیعی یا سرمای شدید، تعطیلی مدارس اجتنابناپذیر است و آموزش ناچاراً به بسترهای مجازی منتقل میشود، با این حال، این شیوه آموزش هنوز با چالشهای جدی همراه است.
نابرابری در دسترسی به آموزش مجازی
به گفته وی اگرچه توسعه شبکه شاد و گسترش اینترنت توانسته بخشی از نیازهای آموزش غیرحضوری را پوشش دهد، اما این امکانات بهصورت عادلانه در سراسر کشور توزیع نشده و مناطق کمبرخوردار همچنان از ضعف ارتباطی رنج میبرند و بسیاری از دانشآموزان به ابزارهای هوشمند مانند تلفن همراه یا تجهیزات آموزشی دسترسی ندارند؛ مسئلهای که شکاف آموزشی را عمیقتر خواهدکرد. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با تأکید بر نقش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآورمیشود؛ توسعه زیرساختهای ارتباطی باید بهعنوان یک اولویت ملی،بهویژه در مناطق محروم، با جدیت بیشتری دنبال شود تا آموزش مجازی به یک امتیاز طبقاتی تبدیل نشود.
آموزش حضوری؛ جایگزینناپذیر
به باور موسویزاده هیچ شیوهای نمیتواند بهطور کامل جای آموزش حضوری را بگیرد،در مناطقی که بهطور مداوم با بحرانهایی مانند برف و سرما مواجهند، تعطیلی مدارس به یک الگوی تکرارشونده مبدل شده و باید برای این شرایط، برنامهریزی پایدار صورت گیرد،آموزش مجازی، هرچند ناکامل، در چنین شرایطی یک ضرورت است و باید بستر آن برای همه دانشآموزان فراهم شود. وی همچنین به مشکلاتی مانند قطعی برق و اینترنت اشاره کرده و می گوید؛ در چنین شرایطی، آموزشوپرورش موظف است با استفاده از بستههای آموزشی جایگزین و روشهای مکمل، از توقف روند یادگیری جلوگیری کند، نظارت بر حسن اجرای آموزش غیرحضوری در شرایط بحرانی بر عهده وزارت آموزشوپرورش است و این موضوع نیازمند هماهنگی مستمر با وزارت ارتباطات و اطلاعرسانی شفاف از طریق رسانههاست. این نماینده مجلس با اشاره به وضعیت ایمنی مدارس تأکید دارد که؛ مدارس محل حضور مهمترین سرمایههای کشور هستند و ارتقاء ایمنی فضاهای آموزشی باید در اولویت قرار گیرد، وجود نواقص در ایمنی مدارس قابل انکار نیست و نیازمند ورود جدی دولت است.
بر اساسی اظهارات عضو کمیسیون آموزش مجلس؛آموزش در شرایط بحرانی، صرفاً یک مسئله مقطعی نیست، بلکه به ضعفهای ساختاری در حوزه زیرساخت، عدالت آموزشی و ایمنی مدارس گره خورده است، تا زمانی که دسترسی برابر به اینترنت، ابزارهای آموزشی و فضاهای ایمن فراهم نشود، آموزش غیرحضوری نمیتواند نقش جبرانی مؤثری ایفا کند، به نظر میرسد حل این چالشها، مستلزم عزم جدی دولت، هماهنگی بیندستگاهی و نگاه بلندمدت به آینده آموزش کشور است.
خبرهای مرتبط
- صف های طویل وام ازدواج، در تضاد با قانون جوانی جمعیت — 2 تیر 1405
- تمرکز بر ظرفیتهای داخلی؛ راه عبور از چالشهای اقتصادی — 1 تیر 1405
- خانهدار شدن مردم با وعدههای میلیونی ممکن نیست — 31 خرداد 1405
- پیوند میدان و دیپلماسی؛ رمز قدرت ایران در مذاکرات — 30 خرداد 1405
- سه چالش اصلی سرویس مدارس — 29 خرداد 1405
- ️رتبه نخست شورای آموزش و پرورش منطقه آزاد ارس در کشور / حذف مدارس کانکسی و پوشش نزدیک به ۱۰۰ درصدی تحصیل — 29 خرداد 1405
- شورای آموزش و پرورش منطقه آزاد ارس شورای برتر کشور انتخاب شد — 28 خرداد 1405