روزنامه پیام زمان
  •  info@zamandaily.ir

  •  02188481891

  •   09123624182

روزنامه,پیام زمان,روزنامه پیام زمان,اخبار,امروز
ادمین ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در ۶:۳۷ ب٫ظ خبر قبلی خبر بعدی

“زمان” محرک های اصلی بازار مسکن را بررسی می کند:

مسکن مطالبه جدی مردم

 

به گزارش  محبوبه بیدکی خبرنگار سرویس اجتماعی زمان، بازار مسکن طی سال جاری تحت تاثیر چندین محرک قرار دارد که می‌تواند صعودی باشد،محرک هایی از قبیل شرایط کلی اقتصاد کشور اعم از نرخ تورم، سطح اشتغال و رشد تولید ناخالص داخلی تاثیر بسزایی بر بازار مسکن خواهد داشت،چرا که اگر اقتصاد قوی باشد، تقاضا برای مسکن  افزایش می یابد و منجر به افزایش قیمت خواهد شد، از سویی دیگر، اگر اقتصاد ضعیف باشد، احتمال کاهش تقاضا و قیمت ها نیز امری ممکن است. البته سیاست های دولت از جمله نرخ بهره، مشوق های مالیاتی و مقررات نیز می تواند بر بازار مسکن تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر دولت سیاست هایی را برای تشویق مالکیت خانه دار شدن ارائه کند، ممکن است قیمت ها افزایش یابد. برعکس، اگر دولت سیاست هایی را اجرا کند که سرمایه گذاری خارجی در بازار مسکن محدود شود، منجر به کاهش قیمت ها می شود.

 

تاثیر رشد جمعیت بر افزایش قیمت ها

بدیهی است که تغییرات جمعیتی، مانند رشد جمعیت، پیری،کهنسالی و شهرنشینی، نیز بی تاثیر نیست، به عنوان مثال، اگر تعداد زیادی از مردم به  شهرها مهاجرت کنند،نه تنها تقاضا برای مسکن  افزایش می یابد بلکه قیمت ها را بالا می برد. اما عرضه و تقاضا از مهم ترین بخش کلیدی مسکن است که تعادل آن  عامل اصلی قیمت ها است. اگر نسبت به تقاضا کمبود مسکن وجود داشته باشد، منجر به افزایش قیمت ها شده و وجود عرضه بیش از حد برای مسکن نیز قیمت ها را کاهش دهد.

 

نقش سرمایه گذاری در بازار مسکن

به نظر می رسد سرمایه گذاری در بازار مسکن منجر به افزایش یا کاهش قیمت ها می شود، چرا که اگر سطح بالایی از سرمایه گذاری خارجی وجود داشته باشد، ممکن است قیمت ها با افزایش تقاضا بالاتر برود. با این حال،  محدودیت ها برای سرمایه گذاری ممکن است منجر به کاهش قیمت ها می شود.

 

مسکن مطالبه جدی مردم

اما در این راستا شهریار حیدری نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم رونق مسکن در کشور، معتقد است که مسکن مطالبه جدی مردم است،از سویی دیگر خواست مجلس، رئیس‌جمهور و برنامه دولت برای ساخت یک‌میلیون مسکن درسال است،اما صنعت مسکن براشتغال نیز اثرگذار است وچرخه تولید را فعال می کند.

نماینده مردم سرپل ذهاب،گیلانغرب و قصر شیرین  با بیان اینکه قیمت مسکن متاثر از افزایش نرخ کالاهای دیگر است، تاکید می کند؛عناصر وعواملی چون بی‌برنامگی ،تورم ، افزایش قیمت حامل های انرژی ، دلار،سکه و سایر کالاها بر افزایش قیمت مسکن مؤثرهستند. به همین دلیل  سرمایه‌ها ی عمومی به جای هدایت به سمت وسوی  تولید و مسکن، به سمت  ارز سکه  چرخش پیدا می‌ کند.نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی در ادامه با انتقاد از عدم عملیاتی شدن برنامه ریزی های دولت در بخش مسکن، افزود: آنچه که دولت برای تولید و ساخت مسکن ملی پیش‌بینی کرده تاکنون  به میزان کمی تحقق پیدا کرده است.  در واقع مجلس قانونگذاری و تسهیل قانون را انجام داده و بارها به دولت اعلام کرده که اگر این قانون نیاز به طرح و لایحه دارد با دو الی سه فوریت می‌توانیم این قانون را تسهیل کنیم تا بر مشکل مسکن اثرگذار باشد.

این نماینده مجلس معتقد است که؛ عدم کار مطالعاتی  علمی ودقیق ، آمایش جمعیتی و برآورد نیازمندی‌ها و وجود رانت‌های کلان و مافیا در حوز مسکن باعث افزایش قیمت مسکن و جلوگیری از رونق آن وجود دارد،به عنوان مثال در تهران  وسایر کلان شهرهای کشور هزاران واحد تولید وبلا استفاده مانده است و نه تنها این واحدها در اختیار مردم قرار نمی‌گیرند بلکه  باهدف احتکار به فروش نیز نمی‌رسند. وی با انتقاد از حضور پررنگ دلالان در بازار مسکن،می گوید:بدیهی است که جلوگیری از شکل گیری مافیا در بازار مسکن، نیاز به مدیریت دارد،به عبارتی تولید، تحویل و تامین منابع مالی ‌در بخش مسکن،نیازمنداشراف مدیریتی هوشمند است. حیدری ضمن اشاره به اقدامات افراد فعال در حوزه ساخت مسکن خاطرنشان می کند که،  در شرایط فعلی باید دولت تسهیلات در اختیار سازندگان واقعی  قرار دهد وبصورت جد بخش خصوصی را حمایت کند ونقش دولت تسهیل کننده وناظر باشد تا نیاز مسکن در کشور مرتفع گردد./

 

رشد و پیشرفت بازار مسکن با اعتماد سرمایه گذاران

اما در نهایت می توان گفت که؛ اعتماد سرمایه گذاران نیز می تواند نقش بسزایی بر قیمت مسکن داشته باشد چرا که  اگر سرمایه گذاران نسبت به آینده بازار خوش بین باشند، ممکن است قیمت ها افزایش یابد،و عدم اطمینان یا احساسات منفی آنها ،منجر به کاهش قیمت ها می شود.

از سویی دیگر بررسی‌های کارشناسی نشان می دهد که برای چشم‌انداز قیمت مسکن طی سال جاری اقداماتی انجام شده  وروند قیمت مسکن از سال ۹۰ تاکنون مورد بحث و بررسی قرار گرفته کهدمنظور از قیمت واقعی مسکن، میزان رشد نرخ آن بعد از حذف اثر تورم عمومی است تا ببینیم که کدام محرک‌ها طی سال‌های اخیر تا چه اندازه منجر به  رشد قیمت مسکن  در کلان شهرها از جمله تهران شده است.

اما در مجموع، جهت گیری این محرک های قیمتی تعیین می کند که آیا بازار مسکن در کشور فشار صعودی یا نزولی بر قیمت ها را تجربه می کند،یا خیر. برای خریداران و فروشندگان بالقوه مهم است که این عوامل را به دقت زیر نظر بگیرند تا تصمیمات آگاهانه ای داشته باشند.

mojgan.bidaki88@gmail.com