روزنامه پیام زمان
  •  info@zamandaily.ir

  •  02188481891

  •   09123624182

روزنامه,پیام زمان,روزنامه پیام زمان,اخبار,امروز
ادمین ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در ۱۲:۰۸ ب٫ظ خبر قبلی خبر بعدی

گزارش ” زمان ” از بررسی مشکلات کارگران به مناسبت گرامیداشت روزجهانی کارگر:

دستمزد منصفانه تضمینی برای تامین استانداردهای زندگی

 

به گزارش محبوبه بیدکی خبرنگار سرویس اجتماعی زمان، روز کارگر در ایران  به عنوان روز جهانی کارگر نیز شناخته می شود، هر ساله در اول ماه مه جشن گرفته می شود که جنبش کارگری و کمک های کارگران به جامعه را گرامی می دارد. اما کاستی ها و چالش های متعددی نیز پیش روی نیروی کار از جمله حقوق محدود کارگران که علیرغم حمایت های قانونی،اغلب در اعمال حقوق خود با مشکلاتی از جمله حق سازماندهی، چانه زنی جمعی مواجه هستند و با فقدان اتحادیه های کارگری مستقل نمی توانند به طور مؤثر از حقوق خود دفاع کند. از سوی دیگر نرخ بالای بیکاری،مسکن،بازار کار غیررسمی،نابرابری جنسیتی زنان و شرایط بد کار از دیگر مشکلات پیش روی آنان است.

در واقع بسیاری از آنان با مسائلی از جمله دستمزد پایین و وجود هزینه های بالای زندگی،مواجه هستند که در تامین نیازهای اولیه خود دچار مشکلات بسیاری می شوند و نیاز به دستمزدهای منصفانه برای تضمین استانداردهای زندگی مناسب از حقوق اولیه آنان است.

در این راستا علی بابایی کارنامی نماینده مجلس شورای اسلامی،نایب رئیس کمیسیون اجتماعی و رئیس فراکسیون کارگری،  ضمن تبریک به مناسبت روز جهانی کارگر به کارگران شریف ایران می گوید: یکی از مطالبات جدی کارگران طی چندین سال بحث مسکن آنان که جزو شاخص‌هایی است که دولت باید برای آن اقدامات جدی داشته باشد.

نماینده مردم ساری در ادامه با بیان اینکه  مسکن کارگران به لحاظ سبد معیشت و رفاهی آنان بسیار مهم است،یادآور می شودکه؛ متاسفانه بر اساس قانون کار ماده ۶۴ ماده تبصره از قانون کار که مختص رفاه کارگران است تقریبا منهای اوایل دهه ۶۰ به بعد که خاصیت تعاونی‌ها در کشور رونق داشت خیلی جدی به این مسائل پرداخته نشده است.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی ادامه می دهد؛ بنگاه های بزرگ نیز در جوار کارگاه‌ها، شهرک‌های صنعتی، شهرک‌های مسکونی و تعاونی‌های مسکن را طراحی می‌کردند و در آنجا نیز اقداماتی داشتند، اما متاسفانه دهه ۷۰ به بعد به لحاظ گرایش‌های توسعه‌ای که در کشور حاکم بود نتوانستم به ظرفیت‌های رفاهی کارگران اضافه کنیم.امروز اگر لایحه‌های کارگران با مشکل مواجه است بخش اعظم آن به نکاتی که گفته شد برمی‌گردد.

رئیس فراکسیون کارگری ضمن اشاره به اختصاص سالانه ۲۵۰ هزار مسکن برای کارگران، اضافه می کند؛ البته به تازگی تفاهمنامه‌ای را با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضا شده که در پی آن سالانه از یک میلیون مسکن ، ۲۵۰ هزار مسکن در کل کشور از ظرفیت مسکن ملی به نسبت ظرفیت آماری  به کارگران اختصاص داده شود وتقریبا تحت عنوان ابلاغیه ها به اعتبارات کل استانی سازمان کار تعاون و رفاه ابلاغ شده است تا در این راستا اقدام جدی صورت گیرد.

نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان  اینکه دولت باید برنامه‌ای برای تامین مسکن اقشار کم درآمد جامعه به ویژه کارگران داشته باشد، تاکید می کند که؛ امیدواریم با پیگیری‌هایی که کمیسیون اجتماعی فراکسیون کارگری دارند، وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی و همچنین وزارت راه و شهرسازی مشکلات مسکن کارگران را پیگیری کرده تا موفقیت‌های لازم را داشته باشیم.

بابایی کارنامی در پایان با تاکید بر اینکه فراکسیون‌های شاخص، پایه و مطالبه‌گر قطعاً در مجلس خواهند بود، خاطرنشان می کند؛کارگری جز فراکسیون‌های شاخص پایه و مطالبه‌گر است که قطعاً در مجلس دوازدهم باقی خواهد بود تا مسائل کارگران را پیگیری کند./

 

در نهایت بدیهی است که بسیاری از کارگران به مزایای تامین اجتماعی از جمله مزایای بیکاری، مستمری بازنشستگی و مراقبت های بهداشتی و خدمات اجتماعی یا دسترسی ندارند و یا دسترسی کمی دارند، که این امر آنان و خانواده هایشان را در برابر شوک ها و چالش های اقتصادی آسیب پذیر می کند. رفع این کاستی ها مستلزم اصلاحات همه جانبه کار از جمله تقویت حقوق کارگران، ارتقای فرصت های شغلی شایسته، برابری جنسیتی و بهبود استانداردهای ایمنی و بهداشت شغلی است،که نظارت مجلس ،همت مضاعف دولت ومسئولان را می طلبد.

 

mojgan.bidaki88@gmail.com