
پیام در مسیر تبدیل به پایگاه ملی صادرات/پیام قطب اقتصاد دیجیتال
مرداد ۶, ۱۴۰۴دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: پیام را به یک پایگاه ملی صادرات از اصلاح قیمت سوخت پروازهای باری تا تسریع در تخصیص ارز تبدیل می کنیم.
وی همچنین با تأکید بر ضرورت کاهش نرخ سوخت پروازهای باری، از ارسال نامهای به معاون اول رئیسجمهور برای پیگیری این موضوع خبر داد و اظهار کرد: صادرات باید به یکی از ارکان اصلی منطقه پیام تبدیل شود و با سازماندهی شرکتهای مدیریت صادراتی، میتوان این مأموریت را محقق کرد.
پیگیریهای ملی برای رفع موانع تولید
مسرور با اشاره به مشکلات موجود در منطقه ویژه اقتصادی پیام، اعلام کرد: در حال رایزنی و مکاتبه با مراجع ذیربط برای حل چالشهایی نظیر تخصیص ارز، صدور پروانه تولید اعتباری، تجهیز گمرک فاوا به دستگاه ایکسری و تعیینتکلیف نرخ سوخت پروازهای باری هستیم .
مسرور در ادامه همچنین به موضوع صادرات اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به اینکه صادرات یکی از رویکردهای مهم در کشور و منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام است، به همین منظور با استفاده از توان بخش خصوصی و سازماندهی شرکت های مدیریت صادراتی می توان کریدور صادرات در این منطقه ایجاد کرد.
ظرفیت بالای پیام در پروازهای باری
در ادامه این نشست، محسن حسنلو ، مشاور وزیر ارتباطات و مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام با اشاره به آمادگی فرودگاه پیام برای صادرات و واردات انواع محصولات، بهویژه در حوزه فناوریهای نوین از طریق پروازهای باری، گفت: «میتوان از ظرفیت اتاقهای بازرگانی سراسر کشور برای تقویت این نقش بهره گرفت.»
وی همچنین بالا بودن قیمت سوخت پروازهای باری نسبت به پروازهای مسافری را یکی از موانع جدی توسعه این پروازها عنوان کرد و خواستار بازنگری در نرخ سوخت برای پروازهای کارگو شد.
گمرک تخصصی فاوا و توسعه زیرساختها
مشاور وزیر ارتباطات نیز با اشاره به راهاندازی نخستین گمرک تخصصی فاوا در کشور، اظهار کرد: فرودگاه بین المللی پیام با رویکرد جدید خود در حال تبدیل شدن به قطب اقتصاد دیجیتال است و با ا استقرار دفتر دایمی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در منطقه ویژه اقتصادی پیام ،زمینه سهولت و کاهش بازه زمانی، برای ترخیص کالا را ایجاد و میسر و زمینه استقرار آزمایشگاه های تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات ،را فراهم کرده است.
چالش تخصیص ارز؛ از ۴۵ روز تا ۸ ماه
مدیرعامل منطقه ویژه پیام، طولانی شدن روند تخصیص ارز از ۴۵ روز به ۸ ماه را از مشکلات اساسی تولیدکنندگان و صنعتگران عنوان کرد و گفت: حدود یکسوم واحدهای صنعتی مستقر در منطقه با این مشکل مواجه هستند.
در ادامه نشست، حسنلو به برقراری پروازهای مسافری بین پیام و مشهد اشاره کرد و گفت: در گام بعدی، قصد داریم مسیرهای داخلی جدیدی به کیش و اهواز و پروازهای بینالمللی به عتبات عالیات و استانبول راهاندازی کنیم و برقراری مسیر پرواز باری از فرودگاه آل مکتوم دبی به پیام با رویکرد کالاهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و هم چنین مذاکره در برقراری خطوط هندوستان ،چین و روسیه اشاره کرد.
خبرهای مرتبط
- پروازهای مسافری فرودگاه پیام پس از یک وقفه کوتاه از سر گرفته شد — مرداد ۴, ۱۴۰۴
- آمادگی فرودگاه پیام برای واردات فوری دارو و کالاهای اساسی — تیر ۱۳, ۱۴۰۴
- البرز میزبان توسعه قالیبافی کشور شد — خرداد ۲۱, ۱۴۰۴
- پیام منطقه ای مناسب برای توسعه اقتصادی و رشد اشتغالزایی است — خرداد ۲۰, ۱۴۰۴