
تحلیل «پیام زمان» از مشکل دسترسی خانوادهها به شیرخشک؛
انبارهای پر از شیر خشک و قفسههای خالی
امروز انواع دارو، علیالخصوص شیرخشک به شکل ایدهآل در دسترس خانوادهها وجود ندارد و این یعنی سیاستهای افزایش جمعیت و حمایت از خانواده هم فقط درحدود ساخت کلیپهای تبلیغاتی و نصب بنر است.
زمان آنلاین- سایه برین: تامین انواع دارو، یکی از اساسیترین مباحث پس از شروع تحریمها و از مهمترین پیچوخمهای مدیریتی در کشور است. تولید و در اختیار جامعه قرار دادن ملزومات درمانی از معیارهای کارآمدی دولتها نیز محسوب میشود و این امر، اهمیت موضوع را اثبات میکند. امروز انواع دارو، علیالخصوص شیرخشک به شکل ایدهآل در دسترس خانوادهها وجود ندارد و این یعنی سیاستهای افزایش جمعیت و حمایت از خانواده هم فقط درحدود ساخت کلیپهای تبلیغاتی و نصب بنر است که هیچگونه تاثیری نخواهد داشت چراکه خانوادهها، یکی از اولین نیازهای ضروری اعضای خود را که شیرخشک است با این شیوه مدیریت در اختیار ندارند و هیچکس و هیچجا هم پاسخگو نیست.
پاسخگو نبودن نهادها نیز معضلی است که با آن خو گرفتهایم و در اکثریت قریب به اتفاق موارد، کسی مشکلات موجود را گردن نمیگیرد و مطالبهها از سازمان به سازمان و فرد به فرد پاس داده میشود. بنابر اظهارات مسئولین و تاکیدی که مداوما بر این موضوع شده است، هیچ مشکلی در زمینه تولید و واردات دارو وجود ندارد و این یعنی آنچه که نیاز کشور است به میزان کافی در دسترس است و باعث بروز اختلال، وقوع بیقانونی و حتی فساد در چرخه توزیع است.
مبرهن است که مسئول امور بهداشت و درمان کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. سازمان غذاودارو نیز وظیفه نظارت بر کیفیت داروها، مجوزهای تولید و واردات و همچنین فرآیند توزیع را بر عهده دارد. در ادامه این روند، شرکتهای پخش، داروها را از تولیدکننده یا واردکننده دریافت کرده و به داروخانهها و بیمارستانها توزیع میکنند. دیگر متولی که بتوان در این حوزه نام برد، گروه دارویی برکت است. این گروه، وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) است و حدود ۱۴٪ از داروهای دارای اولویت را در ایران تأمین میکند.
مرکز ملی شمارهگذاری کالا و خدمات ایران نیز (GS1 Iran)متولی دیگری است که وظیفه ارائه کدهای GLN به فعالان صنعت بهداشت و درمان را بر عهده دارد که برای شناسایی و پیگیری دارو در زنجیره توزیع استفاده میشود؛ حال باید پرسید تکلیف مردم و نیازمندان به دارو چیست؟
توانمندی تولید شیر خشک مورد نیاز کشور را در داخل داریم
به گزارش پیام زمان، در همین راستا «سلام ستوده» نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: بالا رفتن قیمت دارو و کمبود آن، اساسیترین موضوع برای خانوادههایی است که صاحب فرزند هستند و به شیر خشک نیاز دارند؛ اما این معضل طبیعی است و در سالهای قبل هم اتفاق افتاده است.
وی افزود: حل کردن این مشکل راهکار دارد و یک مدیریت درست و اصولی میتواند مانع از بالا رفتن قیمت دارو و شیر خشک باشد.
ستوده با تاکید بر اینکه ما در کشور مشکل کمبود شیر خشک نداریم گفت: گاهی اوقات کمبود اتفاق میافتد و هستند کسانی که از این کمبودها سوءاستفاده میکنند و با احتکار سعی در گران کردن کالاهای اساسی دارند تا از این معضل درآمدی کسب کنند.
نماینده مردم مهاباد با تشریح اینکه بالا رفتن قیمت دارو و شیر خشک به علت مشکلات تامین مواد اولیه و نوسانات ارز طبیعی است ادامه داد: ما در کشور توانمندی داریم که شیر خشک را تهیه کرده و در اختیار مردم قرار دهیم و تنها یک نظارت دقیق و درست و برخورد مناسب لازم است تا با کسانی که در توزیع داروها تخلف میکنند یا آنها را به صورت قاچاق از کشور خارج میکنند برخورد صریح، جدی و قاطعانه صورت گیرد تا بتواند راهکار اساسی در این خصوص باشد.
سازمان غذا و دارو تنها هشدار و تذکر میدهد و تولیت خود را در توزیع بهدرستی نمی کند
«عالیه زمانی کیاسری»، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز گفت: متولی حل مشکلات مربوط به شیرخشک و داروها، سازمان غذاوداروست. این سازمان برخی از مشکلات خود را با تولید داخل رفع کرده و واردات نیز در دستور کار آنهاست.
وی با تشریح اینکه مشکلی در زمینه تامین داروها وجود ندارد گفت: مشکل تامین دارو در توزیع است و در این زمینه سازمان غذاودارو باید متولی باشد. این سازمان تنها هشدار و تذکر میدهد و هنوز تولیت خود را در توزیع بهدرستی اعمال نکرده است.
زمانی ادامه داد: توزیعی که با کدملی انجام میشود باید قابل اعتماد باشد و ارگانی که مسئول دریافت آنهاست باید شفافسازی کرده که چگونه کدملی را دریافت و اعمال میکند. اما متاسفانه نظارت مناسب، قانونمند و شفافی روی این مباحث نیست تا بر اساس بازخورد مناسب بتوانند مداخلات اصلاحی داشته باشند. پس نه نظارت مکفی است و نه بازخورد همان نظارت اندک لحاظ میشود.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ما مستقیم با مردم در ارتباط هستیم و میبینیم که آنچه مسئولان میگویند با کف جامعه تفاوت دارد، تصریح کرد: چند هفته پیش، ریاست سازمان غذاودارو یعنی دکتر پیرصالحی برای ارائه توضیحات آمده بودند و اظهارات بهگونهای بود که گویا هیچ مشکلی وجود ندارد؛ حال آنکه چنین نیست.
وی در پایان تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی هم باید نقش نظارتی خود را قویتر اعمال کند. سالجاری به سازمان غذاودارو درخصوص تامین دارو تذکر دادیم که باید علمیتر و صادقانهتر در این راستا تلاش کند وگرنه کمیسیون از ابزارهای نظارتی خود بهره میگیرد.
برای کشوری که توانسته خطرناکترین گذرگاههای تحریمی را با تکیه بر توان متخصصان داخلی و دانشبنیانها برای خود هموار کند، بسیار محل تامل است که اقلام ضروری خود را تولید و تامین کند اما نتواند آن را در اختیار مردم جامعه قرار دهد. دقیقا به همین علت است که معمولا پیدا کردن مقصر ناکارآمدیها سخت است چراکه هیچکس نمیخواد پاسخگوی این سوالات باشد که: چگونه در شرایطی که نمیتوان یک خودکار را بدون طی مراحل قانونی از کشور خارج کرد، صحبت از قاچاق گسترده به نوعی است که باعث بروز مشکل در تامین شیرخشک کشور شده است؟ چگونه وقتی با هزار زحمت واردات انجام شده و تولیدکننده گلیم خود را از آب بیرون کشیده است، معلوم نیست محصول نهایی کجاست؟ داروخانه یا واسطان چگونه میتوانند از قانون تخطی کنند و اصلا قانونی هست که از آن تخطی شود؟ مسئله واضح است؛ نظارت صحیح و کوتاه کردن دست دلال و واسطه سودبر از زنجیره تامین دارو، اصلا ذهن جامعه را درگیر این روند نخواهد کرد و نیازی به کدملی گرفتن و سفر و سیاحت برای پیدا کردن یک قوطی شیرخشک نیست. عدم نظارت صحیح هم یا نشان از فقدان دغدغه است یا دخیل بودن دست متولیان در ناکارآمدی که تنها در صورت فقدان دغدغه میتوان انتظار بهبود داشت.