پاک کردن صورت مسئله «کودک همسری» با تغییر لفظ آن به (ازدواج پیشرس)
چندی پیش رئیس سازمان امور اجتماعی و معاون وزیر کشور با بیان اینکه در ایران «کودک همسری» جایگاهی ندارد بلکه با «ازدواج پیش رس» مواجه هستیم، گفته بود که در روستاها دخترانی داریم که در سن ۱۳سالگی آمادگی ازدواج را دارند و با مراجعه به دادگاه و اثبات مستندات می توانند ازدواج کنند. این اظهارات واکنش برخی فعالان حوزه کودک و زنان را به دنبال داشت که همین امر منجر به توضیحات دوباره معاون وزیر در این باره شد.
به گزارش مریم پرنلو خبرنگار روزنامه پیام زمان؛ تقی رستم وندی معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی در پی اظهاراتش در روز گذشته نیز به انتقادات وارد شده به سخنانش و در توضیح آن گفت که مطالب مطرح شده در جهت تبیین مفاد قانون مدنی بوده است و کسانی که دیدگاه های متفاوت دارند در بیان نظرات خود آزادند.
طیبه سیاووشی مشاورعالی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در اینباره گفت: اینکه با تغییر لفظ کودکهمسری به ازدواج پیشرس، سعی در پاککردن صورتمسئله داشته باشیم و بخواهیم با این کار، قبح این آسیب اجتماعی را در بین فعالان اجتماعی و جامعه بشکنیم، بیتوجهی نسبت به معانی عرفیِ این آسیب اجتماعی و بهنوعی توجیه بلاوجه است. سیاستِ تغییر واژگان در این مورد، مانند همان سیاستگذاریهای پیشین در حوزهی اجتماعی است که تنها معطوف و متمرکز بر تغییر نامها و اسامیِ آسیبها ماند. به هر حال، تحت هر عنوان، کودکهمسری یا ازدواج پیشرس، بر سه حق کودکان تأثیر آسیبزا دارد.
سیاوشی با تاکید بر اینکه «کودک همسری» از جهات غیرحقوقی اعم از اجتماعی، پزشکی، روانشناسی و… نیز با آسیبها و تهدیدات بسیاری ممکن است مواجه شود، گفت: با توجه به دیدگاههای کارشناسان مربوطه، برخی از این آسیبها شامل جدایی ناگهانی کودکان از دنیای کودکانه و دوستان، ناتوانی جسمی دختران برای مادر شدن و مشکلات زایمانهای سخت و زودهنگام، افزایش سقطجنین، افزایش شمار نوزادان کموزن، نارس، دارای سوءتغذیه و…، ناتوانی «کودکمادران» و «کودکپدران» در نگهداری و تربیت فرزند، شمار بالای طلاقهای زودهنگام و یا طلاقهای عاطفی پس از افزایش سن، عدم آگاهی از بهداشت باروری و تنظیم خانواده، شیوع اختلالات خلقی ازجمله افسردگی، اختلالات اضطرابی، وسواس و اختلالات پانیک، فقدان رسیدن به استقلال شخصی و بلوغ فکری، از دست دادن حمایت خانواده، از دست دادن آزادی تعامل با همسالان و مشارکت در فعالیتهای اجتماعی است.