روزنامه پیام زمان
  •  info@zamandaily.ir

  •  02188481891

  •   09123624182

روزنامه,پیام زمان,روزنامه پیام زمان,اخبار,امروز
ادمین ۱۶ مهر ۱۴۰۳ در ۳:۳۵ ب٫ظ خبر قبلی خبر بعدی

بختیاری، کارشناس اقتصادی در گفتگو با زمان مطرح کرد:

تاثیر منفی افزایش قیمت‌ بنزین بر اقشار ضعیف

 

افزایش قیمت بنزین در شرایط اقتصاد تورمی تأثیرات منفی بسیار زیادی بر اقشار ضعیف و متوسط جامعه خواهد داشت چرا که این افزایش قیمت منجر به بالا رفتن هزینه‌های حمل و نقل، تولید کالاها و خدمات خواهد شد. در واقع با افزایش بنزین، نه تنها شاهد بالارفتن هزینه‌های دیگر کالاها هستیم بلکه ممکن است کاهش توان خرید مردم را نیز رقم بزند،البته نمی توان افزایش شاخص تورم و کاهش قدرت خرید جامعه را نادیده گرفت،به ویژه برای مردم که درآمد ثابت دارند و یا افرادی که درآمدشان با نرخ تورم زیار نمی شود.

به گزارش محبوبه بیدکی خبرنگار سرویس اجتماعی زمان، بنابراین، در این شرایط اقتصادی تورمی، افزایش قیمت‌ ها نیاز به دقت بسیار زیاد در بررسی تأثیرات اقتصادی و اجتماعی دارد که باید مسئولان و متولیان ذی ربط روش‌های موثر و عادلانه ای را برای کنترل این افزایش قیمت و مدیریت تاثیرات آن بر جامعه مورد بررسی قرار دهند.

دکتر حسین بختیاری کارشناس اقتصادی با تاکید بر عدم افزایش بنزین در جامعه می گوید:بدیهی است که برای رفع مشکلات قیمتی در شرایط اقتصاد تورمی، دولت باید به راهکارهای غیر قیمتی نظیر افزایش بهره‌وری انرژی و استفاده از منابع انرژی غیر نفتی توجه کند، همچنین، لازم است قوانین و مقررات کافی برای تحقق این راهکارها در کشور تصویب شوند و اجرایی شوند. وی در ادامه استمرار راهکارهای غیر قیمتی را ضروری می داند و تاکید می کند:در واقع توصیه به دولت برای تامین انرژی آزاد از طریق پروژه‌های مختلف و فردی، جزو راهکارهای غیر قیمتی است که می‌تواند به بهبود قیمت‌ها در شرایط تورمی کمک کند اما به شرطی که این راهکارها به صورت کامل و مستمر اجرا شوند،همچنین دولت،مجلس و مسئولان مربوطه در این راستا هماهنگ باشند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه حدود ۲ تا ۲.۵میلیون بشکه معادل نفت حرارتی، پتانسیل احیا یا انرژی آزاد داریم،یادآور می شود: راهکار قیمتی در شرایط اقتصاد تورمی جوابگو نیست و هر فردی که مسئله بهره‌وری انرژی را به دولت توصیه کند تا از این طریق مشکلات قیمتی برطرف شود به صلاح دولت نخواهد بود. وی با بیان اینکه قوانین و مقررات کافی برای تحقق راهکارهای مختلف در کشور تصویب شده ،اضافه می کند:مفهوم راهکار غیر قیمتی این است که هر فردی در کشور پروژه ای تعریف کرد با اجرای این پروژه مقداری انرژی آزاد می‌شود وزرای نفت و نیرو مجوز دارند که به صورت تامینی این انرژی آزاد شده را بخرند، اما متاسفانه هنوز اجرایی نشده است. این کارشناس اقتصادی با تاکید براینکه برای رفع مشکلات اقتصادی باید بر بهبود بهره‌وری منابع انرژی تمرکز کرد،می گوید:در واقع راهکارهای قیمتی در شرایط اقتصاد تورمی موقت و آنی هستند و برای رفع این مشکلات باید بر بهبود بهره‌وری منابع انرژی تمرکز کرد. به همین دلیل، تنها پیشنهاد دادن مسائل به دولت برای حل مشکلات انرژی کافی نیست و باید برنامه‌های جامع و مطلوب به صورت مستمر برای بهبود بهره‌وری ارائه شود.

بختیاری در پایان خاطرنشان می کند:قطعا با اجرای برنامه‌های طولانی مدت برای توسعه منابع انرژی پاک و پایدار وابستگی به منابع انرژی فسیلی کاهش خواهد یافت و تأثیرات منفی آن بر اقتصاد نیز کمتر می شود،البته این اقدامات نه تنها بهبود بهره‌وری منابع انرژی را تضمین کرده بلکه در مقابله با تغییرات اقلیمی نیز موثر خواهند بود.

 

mojgan.bidaki88@gmail.com