روزنامه پیام زمان
  •  info@zamandaily.ir

  •  02188481891

  •   09123624182

روزنامه,پیام زمان,روزنامه پیام زمان,اخبار,امروز
ادمین ۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۴۰ ب٫ظ خبر قبلی خبر بعدی

نوشت‌افزار چینی، ضلع سوم تأسف فرهنگی

الهام آمرکاشی

 

فرهنگ‌سازیِ استفاده از نوشت‌افزار ایرانی چندی است از تریبون‌های رسمی و رسانه‌های مجازی به سمع مردم می‌رسد تا شاید بتوان قدمی در مسیر دروازه خودکفایی جامعه کنونی برداشت که هریک از وجهه‌های مختلفی چون: اقتصاد مقاومتی- اقتصاد ملی- افزایش توان داخلی- آشنایی دانش‌آموزان با الگوهای ایرانی- مقابله با تهاجم فرهنگی- ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی و… می‌تواند در راستای کمال‌بخشی و حفظ هویت یکایک دانش‌آموزان جامعه حاضر نقش تکوینی ایفا کند. در این راستا، اهداف و برنامه ریزی‌های در قالب چارت‌های آموزشی و جلسه‌های پشت میزی به دفعات و کرات از طریق مسئولین و صاحبان مسند در این زمینه چیده شده اما آنچه در پس نشست‌های متوالی به عنوانِ خروجیِ مفیدی که نشانگر به نتیجه رسیدنِ برنامه‌های متعدد باشد، همچنان مغفول و مورد رسیدگی است. مستند این کلام، به استنادِ آمار و ارقام موجود و مندرج بازارهای نوشت‌افزار داخلی و کمبود و عدم ترویج فرهنگ‌سازی مناسب در این زمینه، عرضه محصولات فرهنگی در سطح شهر است که در زمینه نوشت‌افزار داخلی در یکایک غرفه‌ها و باجه‌های فروش لوازم‌التحریر، ویترین نسبتا خالی برای عرضه وجود دارد و در تقابل، با هزینه‌های لاکچری و تقبل قیمت‌های گزاف، نوشت‌افزارهایی با برچسب‌ها و نمایش و تبلیغ فضاهای غربی دیده می‌شود که فی الجمله: همت کم‌رنگی از گام‌های فرهنگ ایرانی درحال خودنمایی است. ترسیم یک برآیند ذهنی، تأمل برانگیز است: محصولات فرهنگیِ مختصِ دانش‌آموزان را به یک سه‌ضلعی تشبیه کنید. کمبود عرضه محصولات ایرانی در تقابلِ تبلیغ و تنوع و تعدد نوشت‌افزارغربی را در دوضلع برآیند فرهنگی قرار دهید که با خودنماییِ محصولات چینی که به طور گسترده در کف بازار کنونی، ضلع سوم توزیع و توجه را به خود اختصاص داده، تأسف فرهنگی در حوزه نوشت‌افزارداخلی را بیش از پیش قابل رؤیت کرده است. عرضه محصولات چینی با کیفیت نازل  و مواد مورد استفاده خطرناک برای سلامتی کودکان در کاربرد تهیه نوشت‌افزار وارداتی تاحدی هشدار و بحران‌زا محسوب می‌شود که به توالی و تکرار، خبر از اجتناب ضرورتِ استفاده این محصولات بارگزاری می‌گردد اما آنچه باید برای اجرایی و عملیاتی ساختن این مهم از سوی یکایک نهادهای ذیربط قابل رؤیت باشد، کماکان در کانون اهمال و بی‌توجهی قرار دارد. این روزها در بازار نوشت‌افزارداخلی، در جلد صفحات و مداد تراش‌های دانش‌آموزان، به جای رقابت با کشورهای غربی در فرهنگ و هنر، فضای وسیعی برای شوآف آثار غربی باز شده و حضور کم‌رنگ آثار ایرانی در سطر نخست جلوه‌گری می‌کند. یکی از اساتید ادبیات درخصوص فرهنگ و غنای فرهنگی، اینچنین می گوید: “ما از معدود کشورهایی هستیم که تاریخ فرهنگی‌مان از خودِ فرهنگ، غنی‌تر است و غنای تاریخ فرهنگ ما بیشتر از فرهنگ معاصر است و متفکرانی که ارائه داده ایم قابل مقایسه با وضعیت امروزی نیست”.

باتوجه به اندیشه مذکور، پاسخ این سوال ضروری است: چرا نقوشی که غربی‌ها در مداد و دفترها حک می‌کنند جذاب‌تر از هنر و اصالت ایرانی است؟

آنچه زنگ خطر فعلی در حوزه محصولات فرهنگی و ملزومات دانش‌آموزی محسوب می‌شود، نمایشگاه‌های عرضه ملزومات مدارس است که بنا بر آمار و گزارش‌های موجود، تبدیل به جولانگاه عرضه کالای چینی شده که تشخیص واردات قانونی یا قاچاقی بودن آن کار دشواری است یا حداقل برای مصرف‌کنندگان امکان پذیر نیست. با جستاری کوتاه مِن‌بابِ تمدن ایرانی، موارد ارزشمندی به دست می آید که هریک برای پایه گذاریِ ابتدایی‌ترین طرح‌های اصیل در اکثر ملزومات رایج و مرسوم در سبک زندگی می‌تواند کاربرد داشته باشد: “ایرانیان نخستین مردمانی بودند که کت آستین‌دار و شلوار می‌پوشیدند. نقش زدن بر پارچه و لباس از دیرباز در ایران مرسوم بود. بافتن پارچه از ایران آغاز شده و تا دوره صفوی از مهم‌ترین فرآورده‌های صادراتی ایرانیان بوده است. ایرانیان نخستین مردمانی هستند که از لباس ورزشی استفاده می‌کردند. چوگان ورزش باستانی و مورد علاقه‌ ایرانیان بود. گزنفون- تاریخ‌نگار یونانی با ایرانیانی روبه‌رو شده بود که دستهایشان را در پوست‌های ضخیم و قاب‌هایی نگه می‌داشتند و نمونه‌هایی از دستکش‌های زینتی در موزه‌ ایران باستان نگهداری می‌شود. حائز اهمیت است بدانیم، ایرانیان از دیرباز کلاه‌های گوناگونی می‌پوشیدند که نشان‌دهنده‌ موقعیت اجتماعی آنان بود. کلاه پاپ‌ها و حتی تاج برخی از پادشاهان قدیم اروپا، برگرفته از کلاه و تاج‌ پادشاهان ایران است و پوشیدن چکمه‌های چرمی از زمان هخامنشیان مرسوم بود و حتی ژوستی‌نین- امپراتور روم شرقی، چکمه‌های ایرانی می‌پوشید. و همچنین شال هنوز هم در زبان انگلیسی به همین نام خوانده می‌شود (shawl) و نوع مردانه و زنانه‌ آن هر دو نوآوری ایرانی هستند”.

علی‌هذا؛ آنچه از راهبردی‌ترین موارد مهم در مسیر فرهنگ‌سازی و ضرورت جامعه حاضر است، توجه و تمرکز بر اقتصاد مقاومتی و افزایش توان داخلی در تولیدِ ابتدایی‌ترینِ محصولات و ملزومات دانش‌آموزی است تا بل بتوان با ترویج صحیح و کاربردیِ الگوهای شکیل در مسیر تولید فرهنگی، گام‌های جوان جامعه کنونی به سمت سبک زندگی ایرانی برداشته شود.

elhamamerkashi@ymail.com