کارشناس حقوق تجارت در گفتگو با زمان تشریح کرد:
نقش کمرنگ سرمایه گذاران در اکو سیستم استارت آپ ها
یک کارشناس حقوق تجارت: با توجه به اینکه کشور ما یک درصد از اقتصاد جهان را تشکیل می دهد حداقل سرمایه گذاری برای استارت آپ ها ۲ تا ۲/۵میلیارد دلار است، و اگر بخواهیم نگاهی پیشرو در این زمینه داشته باشیم تا رشد در این زمینه صورت گیرد، باید چیزی در حدود ۵ تا ۷میلیارد دلار سرمایه گذاری سالانه داشته باشیم.
به گزارش محبوبه بیدکی خبرنگار سرویس اجتماعی زمان، محمد جواد معتمدی کارشناس حقوق تجارت با اشاره به سرمایه گذاری در بخش استارت آپ ها گفت:در حال حاضرفضای رو به رشدی در عرصه سرمایه گذاری ریسک پذیر در استارتاپ های تازه کاری است که توانسته اند در مدت زمان بسیار کم، پیشرفت های قابل توجهی به دست بیاورند. با این حال در کشور مشکلات جدی در بحث سرمایه گذاری استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان ها داریم،بر اساس آمارهای جهانی در حدود ۳۰۰ میلیارد دلار سالانه برای استارت آپ ها سرمایه گذاری می شود. وی در ادامه تاکید کرد:با توجه به اینکه کشور ما یک درصد از اقتصاد جهان را تشکیل می دهد حداقل سرمایه گذاری برای استارت آپ ها ۳ میلیارد دلار است،و اگر بخواهیم نگاهی پیشرو در این زمینه داشته باشیم تا رشددر این زمینه صورت گیرد، باید چیزی در حدود ۵ تا ۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری سالانه داشته باشیم. این کارشناس حقوق تجارت تصریح کرد:اگر بخواهیم جزو کشورهای پیشرو جهان در بحث دانش های نوین باشیم نیاز به سرمایه گذاری بیشتر در این زمینه داریم،به نظر می رسدکه آمارهای واقعی در این حوزه یک دهم این مقدار باشد که سرمایه گذاری صورت می گیرد. معتمدی با بیان اینکه عوامل متعددی در زمینه عدم سرمایه گذاری در ایران وجود دارد،افزود: عدم شناخت و آگاهی سرمایه گذاران بخش خصوصی نسبت به فضای استارت آپ ها است که باعث افزایش عدم اطمینان و اعتماد سرمایه گذاران شده است،در وهله اول این مسئله مطرح است که وقتی سرمایه گذاران پول بدون ریسک خود را در زمین،دلار،سکه و طلا را رشد خواهند داد،نیازی به سرمایه گداری در دانش بنیان ها نمی بینند،عامل دوم اینکه تا زمانی که کشور محدودیت در اتصال به اقتصاد جهانی داشته و مراودات تجاری کامل صورت نپذیرد، نیاز به نوآوری کمتر خواهد بود.به عنوان مثال شرکت های ایران خودرو یا سایپا به دلیل عدم رقابت در این حوزه نیازی به دانش بنیان شدن ندارند. ایشان در ادامه یادآور شد:شرکت های لوازم خانگی در سال های اخیر به دلیل اینکه فروش بالایی داشته باشند نیاز به نوآوری در تولید داشتند، اما در حال حاضر با وجود تحریم ها و محدودیت واردات لوازم خانگی،این شرکت ها دیگر نوآوری و خلاقیتی در تولیدات خود ندارند و مشتری مجبور به خرید می شود. این کارشناس در ادامه با اشاره به عامل سوم یعنی مشکلات حقوقی تاکید کرد:بنده به تناسب اینکه در رشته حقوق تحصیل کردم با ذکر یک مثال این مسئله را عنوان می کنم،فرض کنید یک سرمایه گذار تصمیم دارد یک میلیون دلار در یک شرکت استارت آپی و یا شرکت دانش بنیان سرمایه گذاری کند،اگر کارآفرینان به تعهدات خود عمل نکنند، باید حداقل ۲ تا ۳ سال در دادگاه ها دوندگی کند تا بتواند اصل پول خود را بگیرد.در واقع نظام قضایی ما با تحولات صنعتی دنیا هماهنگ نشده است. وی ادامه داد: در دنیا سرمایهگذاریهای عظیم صورت میگیرد و با آن ۱۰ الی ۱۵ درصد شرکت استارت اپی را خریداری میکنند،اما در نظام حقوقی ما چنین چیزی چندان قابل توصیه نیست و سهامدار عمده حقوق سهامدار اقلیت را پایمال خواهدکرد که تمام این مسائل باعث میشود تا سرمایهگذاری برای استارتاپها و شرکتهای دانش بنیان پایین باشد.معتمدی با اشاره به انواع شرکت های دانش بنیان اظهار داشت:ما در اکوسیستم استارتاپها و دانش بنیانها دو دسته افراد فعال داریم دسته اول افراد کارآفرین و دسته دوم سرمایهگذاران هستند،کارآفرینان کسانی هستند که ذاتاً دانش ایجاد یک پلتفرم را دارند و کسب و کاری را راهاندازی میکنند اما عموماً تخصص و سرمایه برای ساپورت و حمایت از ابعاد مالی آن را ندارد بنابراین در این اکوسیستم اگر سرمایهگذارها نباشند این اکوسیستم از بین میرود.
این کارشناس حقوقی ادامه داد: وقتی نظام قضایی و حقوقی در کشور از تحولات اقتصادی در دنیا به دور باشد منجر به عدم رغبت سرمایهگذاران استارتاپها و شرکتهای دانش بنیان می شود و کارآفرینان نیز نمیتوانند ریسک کنند تا یک استارتاپ را راه اندازی کنند، در نتیجه از اپلیکیشنها خارج میشوند. معتمدی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر در اکوسیستم استارتاپ چند دسته شرکت داریم در درجه اول شرکتهایی که در مرحله بذر یا شروع کار هستند که در حد ایده پردازی قرار دارند، بدیهی است که ما در کشور ایده زیاد داریم،در تمام دنیا سرمایهگذاری بر روی ایدههای نو و خلاقانه بسیار متداول است اما در ایران این سرمایهگذاری وجود ندارد، مرحله دوم میانی و مرحله سوم همان بلوغ استارتاپها است که میتوان به دیجی کالا ،اسنپ،تپسی و آپ اشاره کردو به مرحله بلوغ رسیدند که در بخش بلوغ استارت آپ ها سرمایهگذار خوب در ایران جذب میشود در حالی که باید از مرحله بذر یا همان شروع بر روی استارتاپها سرمایهگذاری کرد.
Mojgan.bidaki88gmail.com