فاطمیه؛ خط مقدم منتظرین امام زمان (عج)
خانم یاری – دکترای جامعه شناسی و مهدویت
(بخش پنجم – ماجرای غم انگیز فدک)
شایسته ترین سخنی که می توان به وسیله آن بحث فدک را شروع کرد، سخن آفریدگار هستی در قرآن، آیه ۳۸ سوره روم،
وَ آتِ ذَی القُربَی حَقَهُ وَ المسکین وَابنِْ السَبیل ذَلکَ خَیرَ لِْلَّذینَ وَجه الله و اولئکَ هُمُ المُفلِحون؛حق خویشاوندان و بینوایان و در راه مانده را بده، این انفاق برای کسانی که خشنودی خدا را می جویند بهتر است و اینان همان رستگارانند. خداوند به پیامبر می فرماید: که حق نزدیکان خویش را بدهد.
در کتب اهل تسنن علماء آنها تایید کردند مبنی بر اینکه خانواده ی رسول اکرم همان یگانه دخترشان و داماد و نوادگان پیامبر هستند.
مثل کتاب کنزالعمال؛ نوشته ی علی بن حسام هندی. کتاب مسند احمدبن حنبل؛ ابن ابی الحدید معتزلی. کتاب الدر المنثور سیوطی.
طبق آیه ۲۳ سوره ی شوری؛ قُل اَسئَلُکُم عَلَیه اَجراََ الاَ المَوَدَه فی القُربَی
حالا تعریف فدک؛ فدک بخشی از زمینهایی بود متعلق به قلعه های خیبر که بدون پیکار و درگیری مسلحانه به پیامبر واگذار شده و تنها از آنِ ایشان بود. طبق آیه ۶ و ۷ سوره حشر؛ که خداوند در این آیات کاملا صریح و آشکار بابت غنائم جنگی توضیح میدهد؛ که زمان نزول آیه ۳۸ سوره روم، پیامبر اکرم فدک را به حضرت زهرا دادند و سند آن را نوشته و امیرالمومنین و ام ایمن و غلام پیامبر آن را امضا کردند. حضرت زهرا برای مطالبه حق از دست رفته خود نزد ابوبکر رفتند، ابوبکر این حقیقت را انکار کرد و گفت: گواه و شاهد بیاور، که امیرالمومنین و ام ایمن برای شهادت، همراه با سند واگذاری از سوی پیامبر، رفتند. اما ابوبکر گفت، گواهان چون از نزدیکان حضرت زهرا هستند، قبول نمی کنند. امیرالمومنین فرمودند: چگونه است که سخن دختر پیامبر اکرم را دروغ می پندارید، در حالی که با استناد به قرآن کریم و شهادت ماست، اما شما به حکومت خدا و پیامبر هجوم برده و آن را از جایگاه حقیقی دور کرده اید، بدون اینکه گواه و دلیلی برای اثبات حقانیت خود داشته باشید.
وَ سَیَعلَمُ الَذینَ ظَلَمُوا اَی مُنقَلَب یَنقَلِبون؛ که حضرت زهرا آماده ایراد سخنرانی و کنفرانس خود در مسجد شهر مدینه در برابر حاکم حکومت کودتایی شدند.
سوال مهمی که سالهاست همه در پی پاسخ آن هستند اینست که؛ حضرت زهرا که دنیا و ارزش های آن از دیدگاه او و خاندانش بی ارزش تر و خوارتر از قطعه ای استخوان خوک در دهان بیمار جذامی بود. چرا این همه اصرار برای گشودن پرونده فدک و مطالبه آن را داشتند؟ حتی با اینکه می دانستند که احتمالا تلاش و مبارزه ایشان بی ثمر می ماند و نمی تواند در این میدان حق طلبانه به پیروزی ظاهری برسد، چرا ادامه دادند؟ چندین پاسخ وجود دارد: ۱- هدف آنها از گرفتن فدک، این بود که خاندان نبوت را دچار تحریم اقتصادی کند. ۲ – درآمد این زمین ها بسیار زیاد بود. ۳- حضرت زهرای مرضیه در ضمن مطالبه این حق مصادره شده خویش در حقیقت در اندیشه مطالبه حقوق اساسی و آسمانی امام زمان خودش بود. ابن ابی الحدید می گوید: از استادم شنیدم که اگر ابوبکر آن روز در برابر ادعای فاطمه علیها السلام، حق مصادره شده او را باز می گردانید، بی تردید فردای آن روز می آمد و با صداقت و راستی و در پرتو آیات، خلافت امام زمانش که همسرش بودند را مطالبه کند و ابوبکر هم ناگزیر بود که کناره گیری کند. نویسندگان اهل سنت از جمله؛ ابن ابی الحدید معتزلی ، مسعودی در (مروج الذهب) ، طبرسی (الاحتجاج).
نکات اساسی و فرازهای حساس سخنرانی تاریخی و جاودانه حضرت زهرا و بعبارتی خطبه ی فدک؛ در این اصول خلاصه می شود:
۱- ستایش شایسته خدا ۲- اصل توحید ۳- نبوت و پیامبرشناسی ۴- ترسیم دورنمای جاهلیت و بیداد ۵- تلاش های سازنده پیامبر و برنامه های انسان ساز او ۶- سخن از شکوه و ویژگی های قرآن ۷- فلسفه قوانین و مقررات اسلام ۸- نگرش بر رویدادهای دوران رسالت ۹- بیان دگرگونی نامطلوب سیستم سیاسی و کودتا بر ضد خاندان وحی و مردم ۱۰- تنها نهادن خاندان رسالت در برابر تجاوزکاران و دست کشیدن از یاری حق و عدالت ۱۱- طرح مسئله ارث از دیدگاه قرآن و سوال از رهبر دولت کودتا ۱۲- باران دلیل و برهان بر قانون گرایی و عدالت خواهی خویش ۱۳- پاسخ گویی شایسته ی علمی و دینی به بافته های غلط انداز رئیس حکومت خشونت و فریب. در فرازی از خطبه که احکام و دلیل قرار دادن آنها از سوی پروردگار را اینگونه فرمودند: همانا خداوند متعال، ایمان را وسیله ای برای پاک شدن از شرک (زیرا شرک و ظلم؛ میکروب کشنده ایمان به خداست)، نماز را برای پاکیزه ساختن از آفت تکبر و خودبزرگ بینی قرار داد. زکات را به منظور پاکسازی جان و برکت روزی مقرر فرمود. روزه را برای پاینده و پابرجا ساختن راستی و اخلاص ، حج زیارت خانه خود را برای استحکام بخشیدن به دین راستین، عدالت را برای آرایش و زینت دلها، اطاعت از ما عامل نظام بندی و استواری ملت اسلام، امامت را موجب امنیت مسلمانان از تفرقه و اختلاف، جهاد را برای عزت و سربلندی اسلام، صبر را برای کسب لیاقت و شایستگی دریافت پاداش الهی، امر به معروف و نهی از منکر موجب اصلاح امور مسلمین، نیکی به پدر و مادر موجب مصونیت از عذاب الهی، صله رحم را برای ازدیاد تعداد مومنین، قصاص را برای پاسبانی و حراست از خون مسلمین، وفای به عهد و نذر موجب کسب مغرفت الهی، وفا در ترازو و وزن وسیله دفع ضرر از مسلمین، نهی از شراب، موجب دوری از پلیدی و آلودگی، دوری از تهمت برای مصونیت از عذاب و لعنت الهی، ترک دزدی برای عفت و امنیت جامعه و برای اخلاص در عبادت و بندگی هر گونه شرک را حرام کرده است.
اگر کمی ژرف نگاه کرده باشیم؛ متوجه میشویم که کلام بسیار فصیح و بلیغ است؛ با ایمان و دوری از شرک آغاز و باز با تذکر و دوری از شرک به پایان رساندند.
در قسمتی از این کنفرانس بی نظیر سخن از حقوق و امنیت پایمال شده، میگویند؛
هرگاه آتش جنگ برافروخته میشد و خداوند آن را اینگونه خاموش میکردند که پدرم؛ امیرِ شجاعت را در کام آنها می افکند و آنها را به دست توانمند او سرکوب میکرد و او با پیروزی کامل بر خشونت و تجاوز باز میگشت، در هر حالی رنج ها و خطر ها را برای خدا به جان میخرید، با اینکه از نظر نسب و عقیده و راه و رسم نزدیک ترین به پیامبر بود ولی برای خیر خواهی و نجات جامعه کمر بسته بود در حالی که شمایان در آسایش و راحتی کاذب خود غوطه ور بودید(لیله المبیت).
ادامه دارد…
http://www.inestagram.com/dr.s.yari.6