خودروهای مونتاژی ارزان میشوند!!
سرگردانی خریداران، خوشحالی دلالان و وعده های پوچ مسئولان
پس از رشد ناگهانی قیمت ارز، قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی با افزایش سرسام آوری مواجه و باعث سرگردانی خریداران و خوشحالی دلالان شد. واقعیت این است که در چند سال اخیر بحث های بسیاری درباره کاهش قیمت خودرو شده، اما هیچ کدام به نتیجه نرسیده است. از جمله راهکارهای مطرح شده برای مهار افسارگسیختگی قیمت خودرو در بازار واردات خودروهای دست دوم است تا هم میزان عرضه و تقاضا متناسب باشد و هم جلوی یکه تازی تولیدکنندگان داخلی تا حدودی گرفته شود. اما این راهکار تا چه اندازه قابلیت اجرایی دارد و آیا می تواند مانع التهاب قیمت بازار خودرو شود؟ مصاحبه دیروز معاون وزیر صمت در خصوص کاهش قیمت خودروهای مونتاژی در آینده دوباره این پرسش را مطرح کرد که آیا کاهش قیمت خودرو در شرایط فعلی و با توجه به واردات خودروهای دستدوم امکان پذیر است یا این حرف نیز مانند حرف های مردم پسند قبلی، وعده ای برای جلب توجه است.
به گزارش سعید حیدری خبرنگار سرویس اقتصادی زمان، منوچهر منطقی معاون صنایع حملونقل وزارت صمت در مصاحبه رادیویی درباره تعرفههای واردات قطعات خودروهای مونتاژی اظهار کرد: در مورد تعرفه خودرو فعلاً اتفاقی نیفتاده و البته قرار است که اصلاحاتی در خصوص تعرفه خودروها در جهت توسعه ساخت داخل انجام شود. وی افزود: خودروسازان مونتاژی تا سال ۱۴۰۱ عمدتاً از ارز نیمایی استفاده میکردند؛ اما از ابتدای امسال قرار شد ارز نیمایی را به خودروسازانی اختصاص دهند که بالای ۵۰ درصد ساخت داخل دارند و بقیه خودروهای مونتاژی از ارز صادراتی خود و یا ارز دیگران استفاده کنند. معاون صنایع حملونقل وزارت صمت ادامه داد: این تغییر نرخ ارز روی محصول وارداتی و تعرفههای وارداتی اثر میگذارد و بنابراین ناشی از تغییر نرخ ارز نیمایی و ارز صادرات از خود است. منطقی در پاسخ به این پرسش که آیا ارز حاصل از صادرات، شرکتها را به سمت کوتاژ فروشی نمیبرد، گفت: پاسخ این سوال مثبت است به دلیل اینکه ارز نیمایی باید صرف نیازهای اساسی مانند غذا و دارو و محصولات راهبردی شود؛ لذا در ارز نیمایی محدودیت داریم و باید ارزهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد. وی با بیان اینکه تولید خودروهای مونتاژی طی ۷ ماه اخیر به طور متوسط حدود ۷۶ درصد افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: الان قیمت بازار برخی خودروهای مونتاژی نسبت به قیمت کارخانه کاهش پیدا کرده و بنابراین در شرایطی که هم عرضه بیشتر است و هم واردات آزاد شده به نظر میرسد اگر افزایش قیمتی هم در خصوص خودروهای مونتاژی درخواست شود باز هم بازار، قیمتهای پایینتری را میطلبد. معاون صنایع حملونقل وزارت صمت عنوان کرد: ظرفیت ساخت قطعات در داخل برای ۲/۲میلیون خودرو وجود دارد و برای داخلیسازی هم روشهای جدید تر و مدرن تری وجود دارد که به دلیل وجود زیرساختهای مشترک مقرون به صرفه تر است. منطقی گفت: قیمت خودروهای مونتاژی در آینده رو به کاهش خواهد بود و با توجه به واردات خودروهای دستدوم فاصله قیمتی بازار با قیمت کارخانه هم کاهش پیدا کرده و این سیاست وزارت صمت است.
۳ خودروی مونتاژی توسط شورای رقابت تعیین قیمت شد
در جلسه روز شنبه ۶ آبان شورای رقابت با دستور جلسه بررسی پیشنهاد کارگروه تخصصی خودرو، قیمت سه خودروی مونتاژی نهایی و مشخص شد. در جلسه ۶۱۵ شورای رقابت در بعد از ظهر روز شنبه قیمت سه محصول چینی از محصولات مونتاژی شرکت مدیرانخودرو تعیین و مصوب شد. بر اساس صلاحدید شورای رقابت، آریزو ۵ با بهای ۹۴۸ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۸۴۴ تومان، تیگو ۸ پرومکس دو میلیارد و ۲۸۹ میلیون و ۶۷۷ هزار و ۱۶۰ تومان و تیگو ۸ پرومکس E دو میلیارد و۵۱۹ میلیون و ۱۱۹ هزار و ۶۶۷ تومان تعیین شده است. گفتنی است؛ قیمتهای مصوب شورای رقابت، قیمت پایه و بدون احتساب مالیات، هزینه شمارهگذاری و… تعیین شده و این هزینههای جانبی بر قیمتهای پایه اضافه و قیمت نهایی حاصل میشود.