روزنامه پیام زمان
  •  info@zamandaily.ir

  •  02188481891

  •   09123624182

روزنامه,پیام زمان,روزنامه پیام زمان,اخبار,امروز
ادمین ۲۸ مهر ۱۳۹۸ در ۶:۴۴ ب٫ظ خبر قبلی خبر بعدی

طرح ۵۷نماینده برای حذف زبان انگلیسی از برنامه مدارس؛

 رشد مافیای آموزشگاه‌ها یا تنزل از رده جهانی!

الهام آمرکاشی

 

“رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور، عنوان طرحی است که تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه کرده‌اند؛ طرحی که بنا دارد مسئولیت آموزش تمامی زبان‌های انگلیسی و غیرانگلیسی را اختیاری و از محیط مدرسه خارج کرده و به آموزشگاه‌های آزاد واگذار کند. در این راستا ۵۷نماینده مجلس،طرح یک فوریتی رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور را به هیأت‌رئیسه مجلس ارسال کرده‌اند و بر اساس آن آموزش زبان‌ انگلیسی از برنامه مدارس حذف و اختیاری اعلام شده و دانش‌آموزان برای یادگیری می‌توانند به آموزشگاه‌های آزاد مراجعه کنند”.

از سه‌هفته گذشته تا به امروز، این طرح با آمار و ارقامِ متفاوت و متنوعی درگیر است و شواهد و قراین بی‌شماری از فضای مجازی تا حقیقی، دال بر دوگانگی و به وجود آمدن جهت‌گیری‌های متناوبیاست که شماری از افراد از این طرح، راضی و قریب به اکثریت افراد جامعۀ حاضر در کسوت‌های متعدد از این طرح، ناراضی و با دلایل متقن، از رد این طرح خبر می‌دهند. حجت‌الاسلام آزادی‌خواه -عضو کمیسیون فرهنگی مجلس- یکی از امضاکنندگان این طرح است که در حمایت از رفع انحصار زبان انگلیسی می‌گوید:”به عنوان یکی از افرادی که این طرح را طراحی کردند معتقدم آینده جوانان کشور تنها با انحصار آموزش زبان انگلیسی شکل نمی‌گیرد و باید با کشور‌های مختلف ارتباط داشته باشیم درست است که زبان بین‌المللی انگلیسی است، اما زبان‌های دیگری همچون زبان فرانسه، روس، ترکی و نظایر آن را هم داریم که می‌تواند در تعامل با کشور‌های دارای این زبان تأثیرگذار باشد”.

از نگاهی دیگر “به اعتقاد برخی نمایندگان مجلس، هم‌اکنون زبان انگلیسی در مدارس اجباری است و در این میان برخی دانش‌آموزان علاقه‌ای به تحصیل در دانشگاه را ندارند، بنابراین اجبار در زبان انگلیسی می‌تواند در ضعف تحصیل این گروه از دانش‌آموزان تأثیرگذار باشد”.

این موضوع در حالی در طرح پیشنهادی مجلس آورده شده که برخی کارشناسان تعلیم و تربیت این طرح را غیرکارشناسی عنوان کردهو بر این باورند که آموزش زبان انگلیسی در آموزشگاه‌ها موجب خصوصی‌سازی آموزش می‌شود و این خلاف اصل۳۰قانون اساسی است. با به وجود آمدنِ تناقض‌های سایه روشنی که در این میان برپاست، اولین گزینه‌ای که قابل ذکر و بررسی است، جهت دادن به این موضوع است که دانش‌آموزانی که تمایل و حافظۀ یادگیری برای آموختنِ زبان دوم را دارند و حال و آیندۀ رشته تحصیلی آنها منوط به یادگیری زبانی به غیر از زبان مادری است و از جهتی پرداختِ مبالغ هنگفت مؤسسات آموزش آزاد را ندارند، باید در چه مسیری، طیِ طریق داشته باشند تا بتوانند به مقصود مشخص دست پیدا کنند؟

اگر حذف درس انگلسیی از مدارس، در جهت انحصار آموزش زبان در دست آموزشگاه‌ها ورشد مافیای مؤسسات آزاد نیست، چه برهان قاطعی در روند این مسیر وجود دارد که یک‌پنجم از مباشران ملت در خانه ملت، به آن رأی داده اند؛ در حالی که این طرح، خلافِ اصل۳۰ قانون اساسی است و بحث آموزش رایگان را زیر سؤال می‌برد. این نکته حائز برهان است: این موضوع که برخی دانش‌آموزان علاقه‌ای به تحصیل در دانشگاه را ندارند، آیا می‌تواند دلیل مبرهن برای حذف درسی باشد که در ارتباطات جهانی، حرف اول را می‌زند!

“بر اساس مطالعات سازمان بین‌المللی تحصیلیEF – که به مدت شش سال از ۲۰۰۷میلادی الی ۲۰۱۲میلادی در ۶۰کشور غیر انگلیسی زبان و بر روی ۵میلیون نفر آزمون انجام گرفته شد، کشورهای سوئد، نروژ، هلند، استونی، دانمارک، اتریش و فنلاند حائز بالاترین رتبه‌ها در آموزش این زبان شدند و ایران در رتبه چهل و یکمِ جدول و پائین‌تر از ترکیه و امارات متحده عربی در منطقه، در رده ضعیف قرار گرفت”.

بیان این کلام، تأمل‌برانگیزاست: تا چه حد دانش‌آموزانجامعه حاضر، در روند جهانی و امتیازگیری در دروس متعدد از جمله زبان انگلیسی و تکلم و تبحر در این رشته، از مهارت کافی یا نسبی برخوردارند تا در مقایسه و آزمون جهانی، رتبه و برتریِ حائز اهمیتی به ایران و دانش‌آموزان ایرانی تعلق گیرد که با طرح حذف این درس از مدارس، عدم تبحر و کفایت لازم در برتری این آموزش و تنزل از رده جهانی به مجلس ارائه شده است!

دراین میان، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی -عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس- درحالی بیان می کند: طرح حذف زبان انگلیسی از مدارس در مجلس رأی نمی‌آورد که معتقد است “تکلیف این طرح در فراکسیون ما مشخص است و تقریبا تمامی اعضا با آن مخالف هستند، چون نظر مردم برای ما مهم است و مردم نیز با این طرح مخالف هستند و من به عنوان نائب رئیس یکی از فراکسیون‌های مجلس می‌گویم که این طرح در صحن علنی به هیچ عنوان مصوب نخواهد شد و از ارائه آن پشیمان شده‌اند”.

و رضوان حکیم‌زاده -معاون آموزش ابتدایی- نیز با ذکر این مهم که حذف زبان انگلیسی از مدارس خلاف عدالت آموزشی است؛ می‌گوید: “حوزه یادگیری زبان خارجی یکی از حوزه‌های ۱۱گانه یادگیری در برنامه درسی ملی است. دانش‌آموزان دوره متوسطه اول آموزش زبان را با یک برنامه درسی رسمی شروع می‌کنند و اصل بر این است که هر تصمیمی برای تغییر باید مصالح همه دانش‌آموزان کشور را تأمین کند که طرح حذف زبان انگلیسی از مدارس که به طور عملی در فرصت‌های دانش‌آموزان کمتر برخوردار برای ورود به دانشگاه، نابرابری به‌وجود می‌آورد، خلاف عدالت آموزشی است”.

با تمام گزینه‌های مطرح در این زمینه، روزهای آتی مشخص می‌شود این طرح با چند رأی مثبت یا منفی به کرسی می نشیند.

باید منتظر بود و دید آیااین طرح، می‌تواند برگ برنده آموزشگاه‌ها و مؤسسات آزاد باشد یا با عدم رأی‌در مقابل کاهلیِ شماری از دانش‌آموزان و نمایندگان حامیِ این عده قلیل، به فراموشی سپرده می‌شود.

elhamamerkash@ymail.com