روزنامه پیام زمان
  •  info@zamandaily.ir

  •  02188481891

  •   09123624182

روزنامه,پیام زمان,روزنامه پیام زمان,اخبار,امروز
ادمین ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در ۷:۵۷ ب٫ظ خبر قبلی خبر بعدی

زمان از نشستی با موضوع “جهش تولید و مشارکت مردم” گزارش می دهد:

بنیادهای نظری جهش تولید بر مدار مردم

 

نشست دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها از سری نشست های تخصصی با موضوع «جهش تولید و مشارکت مردم  در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳  برگزار شد که در این نشست،دکتر زهره جوادیه دکترای علوم ارتباطات، مدرس دانشگاه دبیر علمی جلسه،زهرا پورامینی دانشجوی دکتری رفتارسازمانی و منابع انسانی و دکتر آرین طاهری پژوهشگر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی،سخنرانان این نشست بودند.

به گزارش محبوبه بیدکی خبرنگار زمان، دکتر زهره جوادیه دکترای علوم ارتباطات، مدرس دانشگاه دبیر علمی در نشست دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها با موضوع «جهش تولید و مشارکت مردم  در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ از سری نشست‌های تخصصی،گفت:در خصوص ضرورت برگزاری  این نشست می‌توان به چند نکته اشاره کرد؛نخست اینکه تعیین شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب، سیاستی گفتمانی در فقه حکومتی ما است که باید نظام حکمرانی ملی، جهت‌گیری اصلی خود را بر این سیاست متمرکز کند؛ افزون بر این، توجه به این شعارسال باید در زنجیره‌ای از گفتمان‌ها و شعار سال‌های پیشین باشد. چرا که هر نوع سیاست‌گذاری در این حوزه در گرو مطالعات و اقدامات گذشته می‌باشد. این استاد دانشگاه در ادامه تاکید کرد: نکته دوم اینکه،بنیادهای نظری جهش تولید بر مدار مردم، باید بر پایه ادبیات نظری درباره‌ اقتصاد مقاومتی طرح شود و جغرافیای گسترده‌ مباحث طرح‌شده در بیانات رهبر گرامی انقلاب، این مهم را تمهید خواهند کرد. نکته دیگر اینکه طبق فرمایشات رهبری، مردم، محور شکل‌گیری، پیروزی و بقای انقلاب اسلامی هستند و جهش تولید نیز وابسته به همین رکن اساسی است. «مردم در همه‌ این دورانها قهرمان اصلی ماجرا و سرگذشت انقلاب بوده‌اند.» به طور مثال جایی دیگر به این مطلب اشاره کرده‌اند که« ما ابزارهای نظامی، سیاسی و اقتصادی را قدرت‌افزا و قدرت‌زا میدانیم برای کشور، امّا هیچ کدام به اندازه‌ حضور مردم نیست؛ حضور مردم، نظام جمهوری اسلامی را به معنای واقعی کلمه قدرتمند می کند.» وی ادامه داد: و نکته چهارم اینکه الزام بزرگ در جهش تولید، شناخت مسئله‌ها و چالش‌های تولید در یک نظام تحلیلی منسجم و منظومه‌ای است؛ اهمیت مسئله‌ها، منطق اولویت‌ها را می‌سازد و راه برون‌رفت از تزاحم‌ها را فراهم می‌کند. شعار و گفتمان «رفع موانع تولید» باید به‌مثابه یک پیش‌فرض سیاستی در کنار الزامات و ضروریات دیگر، مطرح و برجسته باشد. بنا بر این پایه، پرسش‌های زیادی قابل طرح هستند که تعدادی از آن‌ها عبارتند از: نقش موانع و عوامل تضعیف‌کننده‌ی داخلی در تولید و پیشرفت (مثل فساد، کم‌کاری و تنبلی، ضعف بهره‌وری، ضعف نگاه بلندمدت و راهبردی و…) را  باید بیش از گذشته برجسته نگریست و پیوسته این پرسش ها را برجسته ساخت که چگونه می‌توان نقش و جایگاه مردم در تولید و پیشرفت ملی را برجسته‌تر کرد؟ پیش نیاز تحقق شعار سال در چه مواردی خلاصه می‌شود؟ چطور می‌توان اقتصادِ مردمی را  باور داشت؟ اساسا تحقق شعار سال بدون حضور بخش خصوصی محقق می‌شود یا خیر؟ افزایش قدرت خرید چه تاثیری بر تحقق شعار سال دارد؟ تعاونی‌های تولید فعال بشوند یا خیر؟  چطور مردم فضای امن کسب و کار را در جامعه حس کنند تا این شعار عملیاتی تر بشه؟  جوادیه در نهایت با  تاکید بر اینکه شعار سال ۱۴۰۳ بر ایجاد فضای کارآمد و مشارکتی  تاکید دارد تا  حتی افراد معمولی نیز در روند توسعه و تولید کشور نقش فعالی داشته باشند. نگاه رهبری در این شعار نسبت به مردم حاکی از سرمایه اجتماعی خاص آن ها می باشد.چراکه بدون حضور قدرتمند مردم در جامعه به خصوص در حوزه اقتصاد این شعار میسر نخواهد شد.

رسانه در اقتصاد با سه سطح  از موضوعات مواجه است

در همین راستا و ادامه نشست آقای دکتر آرین طاهری پژوهشگر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی،با بیان اینکه ما در اقتصاد رسانه با سه سطح با موضوعات زیرساختهای فنآورانه و حقوقی، بازار رسانه ای و مخاطبان مواجهه هستیم،گفت:نظام رسانه ای در کشور ما نیازمند اصلاح است که این موضوع از طریق تحقق آرمانهای رسانه ای انجام پذیر است و نیازمند سیاستهای حاکمیتی دولیت هستیم. وی در ادامه یادآور شد:در سطح دوم نیز یک چرخه چهار مرحله ای داریم که عبارت است از تولید، توزیع، مصرف و خود مصرف رسانه ای که باید نقش مردم را به این سمت انتقال داد. این ظرفیت امروز وجود دارد که انتقال رسانه به سمت مردمی شدن و خصوصی برود. وی ادامه داد:برون سازی شبکه ها با بخش خصوصی انجام شود تا تولید محتوای بیشتری صورت گیرد. مجوز تاسیس شبکه های ماهواره ای با پشتیبانی مراجع تقلید انجام شود (مانند شبکه هدهد برای کودکان). پژوهشگر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در بحث فناوری انتظار امی رود که پیشروترین بخش برای ورود فناوری بخش حاکمیتی باشد. یکی از راههای اصلی برای مشارکت مردم تنظیم گیری درآمدهای رسانه ای مانند تبلیغات است. در نهایت برای مصرف فرهنگی باید کانالیزه، سیاست گذاری و جهت گیری انجام پذیرد. همچنین نظام یارانه ای رسانه هم مورد اصلاح قرار گیرد./

مبتنی است که در پایان این جلسه پیشنهاد شد، در بخش” توصیه به مصرف” سازمان‌های مردم نهادی ذیل وزارت کار (همانند انجمن مادران) تعریف شوند که سریال و کارتون‌ها را مورد نقد و بررسی قرار دهند و حتی آنها دارای فشار اهرم حقوقی برای حمایت از حقوق والدان و کودکان در بخش محتوا باشند تا چنانچه اگر مغایرتی در محتوا با توجه به حقوق آنها مشاهده شد اقدامات قانونی توسط این گروه‌ها انجام شود.

(همانند بسیاری از سایت‌های خارجی مانند کامنت سنس‌مدیا=commence sence  media)

 

mojgan.bidaki88@gmail.com