روزنامه پیام زمان
  •  info@zamandaily.ir

  •  02188481891

  •   09123624182

روزنامه,پیام زمان,روزنامه پیام زمان,اخبار,امروز
ادمین ۱۲ تیر ۱۴۰۱ در ۲:۰۹ ب٫ظ خبر قبلی خبر بعدی

اعتراف وزیر صمت به نقص در صنعت خودروسازی کشور؛

کاهش قدرت خرید خودرو

 

وزیر صمت گفت: طراحی خودرو ۱۸ ماه طول می‌کشد و ما کار طراحی خودروی اقتصادی را از اواخر سال گذشته در شرکت ایران خودرو آغاز کردیم و سال آینده وارد بازار می‌شود.

به گزارش سرویس اقتصادی زمان، فاطمی امین گفت: ما در تولید خودروی متناسب با قدرت خرید مردم دچار نقص هستیم، در سال‌های گذشته این نقص با فروش پراید جبران می‌شد و الان تا حدودی با تیبا جبران می‌شود، اما این محصولات کیفیت مناسب را ندارند، ما باید به سمت تولید خودرو‌های اقتصادی برویم یعنی خودرو‌هایی که هم قیمت مناسب دارند و هم با قدرت خرید مردم سازگار هستند.وی ادامه داد: ممکن است یک خودرو با قیمت واقعی و معقول عرضه شود، اما باز هم بخشی از مردم قادر به خرید آن نباشند و این نقص در صنعت خودروسازی ما وجود دارد.وزیر صمت گفت: همچنین در آیین نامه واردات خودرو نیز امتیاز ویژه‌ای برای خودرو‌های اقتصادی گذاشتیم تا هم به تعداد بیشتری وارد شوند و هم سقف قیمتی به گونه‌ای باشد که افراد بیشتری قدرت خرید آن را داشته باشند البته این خودر‌های وارداتی هم باید بتدریج داخلی سازی شوند؛ به زودی آیین نامه واردت خودرو نهایی و ابلاغ می‌شود.وی افزود: در خصوص قیمت خودرو هم اکنون با چند نوع قیمت مواجه هستیم، اولی قیمت بازار است که خیلی بالاتر از قیمت کارخانه است و علت هم این است که بازار خودرو سوداگری شده است و چون عرضه با تقاضا اختلاف دارد، قیمت بازار ۵۰ تا ۸۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه است. فاطمی امین تصریح کرد: قیمت دیگری که ما در خودرو با آن مواجه هستیم قیمت فروش کارخانه است که بر اساس قیمت تمام شده تعیین می‌شود و امسال با خودروسازان توافق کردیم تا قیمت تمام شده را کاهش دهند تا زیان آن‌ها هم کمتر شود.

سیاست غلط قیمت گذاری دستوری درصنعت خودرو

قیمت‌گذاری سیستماتیک از ابتدای دهه ۵۰ در ایران شکل گرفت، یکی از شاخص‌ترین کالاهایی که در این سال‌ها، مشمول سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری شده «خودرو» است. تجربه نشان می‌دهد قیمت‌گذاری خودرو در دوره‌هایی که کشور با تورم‌های بالا مواجه است، علاوه بر اینکه سیل تقاضای غیرواقعی را به سمت بازار روانه کرده، تولیدکننده را نیز با زیان‌های سنگین مواجه کرده است. به اعتقاد تحلیلگران صنعت خودرو، بزرگ‌ترین اشکال این شیوه مدیریت، اختلال در فرآیند بازار است. تحلیلگران توصیه می کنند از روش‌هایی برای کنترل بازار استفاده کنیم که به موج تقاضاهای سرریز شده از سه‌سال گذشته افزوده نشود. آنها بر این باورند که کنترل دستوری قیمت خودرو درب کارخانه باعث‌شده هیجان مردم برای دستیابی به خودرویی با نرخ کارخانه‌ای تشدیدشده و به‌علاوه روش قرعه‌کشی برای فروش خودرو با نرخ کارخانه‌ای نیز بر این هیجان افزوده است.